Жанр горор завжди був на периферії основного книжкового ринку, особливо в Україні. Проте нещодавно він почав виходити з тіні: з’явилися тематичні спільноти, конкурси, навіть спеціальна премія для українських горористів. Такі ініціативи й відкриття демонструють, що попит існує — просто видавці до цього ставилися з обережністю.
Горор — жанр про межу, який досліджує страх, невідоме, глибинні ями людської психіки. Він резонує з читачем, дарує сильні переживання, катарсис і стимулює мислити ширше. Таким чином, жанр виконує не лише розважальну, а й емоційно-психологічну функцію, попит на яку в Україні зростає, хоч і залишився в порівнянні з фентезі чи трилерами менш масовим.
Українські автори горору: хто ці найпопулярніші?
На жаль, статистика продажів українських горор-книжок поки що обмежена, але кілька імен уже стали широко впізнаваними:
Любко Дереш — сучасний український письменник, якого іноді називають «українським Стівеном Кінгом» за тематику ранніх творів з елементами містики та сюрреалізму. Його дебютна книжка «Культ» зробила його популярним ще з юнацтва.
Дімка Ужасний — автор роману «Скотомогильник». Його роботи просочені атмосферою тривоги, моторошного, часто з елементами психологічного жаху.
На жаль, крім цих двох, явно виразних і загальновідомих українських авторів у жанрі горор небагато, хоча спільнота помітно активізується: тематичні марафони, збірки, флеш-проекти (наприклад, проєкт “Бабай”) допомагають відкривати нові імена й створити грунт для подальшого розвитку жанру.
Популярність, аудиторія, конкуренти жанру
Популярність горору зростає: хоч він поки що нішевий, жанр отримує ширше визнання завдяки активності фанатів і спільнот. Створення україномовної горор-премії — яскравий приклад його поступового виходу з тіні.
Аудиторія: чітких цифр немає, але загальний книжковий ринок демонструє, що молодь (13–20 років) активно читає фентезі, манґу, психологічні трилери — жанри, близькі до горору за емоційністю й напругою, що дає припущення, що саме ця вікова група може бути потенційною аудиторією горору.
Конкуренти та сусідні жанри
- Фентезі й дарк-романтика лідирують серед молоді .
- Психологічні трилери — популярні серед старших молодих дорослих (20–35 років).
- Манґа, мальописи, роментезі активно захоплюють ринок серед молоді.
- Дитяча та підліткова література, нонфікшн про саморозвиток, сучасна проза — все це утримує високу позицію в продажах SC Life
Чи має горор майбутнє в Україні?
Український горор — молодий, але амбітний. Він поки що на периферії, але має активну спільноту, талановитих авторів (Дереш і Кабир) і потенціал залучити ширшу аудиторію. Якщо видавці більш сміливо вкладатимуть ресурси, відкриють нові імена, створять проморолики і активності, жанр здатен підрости.
Поки що найпопулярніші читацькі сегменти — молодь, яка орієнтується на емоційність, виразне переживання і тримання напруги (фентазі, трилери). Горор може стати їхнім природним продовженням, якщо з’являться якісні українські твори, помітні в книгарнях і соцмережах.
Зрештою, темрява приваблює. Горор — це про межу, про страх, про те, що приховано. І в реальному світі, що переживає складні часи, такі тексти можуть стати формою терапії, катарсису й ескапу. Тож — так, український горор неодмінно має майбутнє.
Обирайте своє – https://book-ye.com.ua/hudozhnja-literatura/zhakhy-trylery/goror/.